Edunvalvonta

Kansallinen senioriliitto ry valvoo jäsentensä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista valtakunnallisella tasolla. Se pyrkii tukemaan eläkeläisten ja ikäihmisten yhteiskunnallista osallistumista tasavertaisina toimijoina muiden väestöryhmien kanssa.

Edunvalvonta käytännössä

Valtakunnallisella tasolla ministeriöt ja eduskunnan valiokunnat pyytävät eläkeläisliittojen lausuntoja, kun valmisteltavina on erityisesti eläkeläisiä koskevia lainsäädäntöhankkeita.
Maakuntatasolla eri eläkeläisjärjestöillä on runsaasti yhteistoimintaa. Muun muassa oman maakunnan kansanedustajiin pidetään yhteyttä.
Paikallistasolla Senioriyhdistykset ovat asettaneet jäseniään toimimaan kunnallisissa vanhusneuvostoissa.

Senioriliitolla on edustus muun muassa

Sosiaali- ja terveysministeriön Vanhus- ja eläkeläisasioiden neuvottelukunnassa

Kelan neuvottelukunnassa

Kelan eläkeasioiden asiakasraadissa

Vanhustyön Keskusliitossa

SOSTE ry:ssä

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry - edunvalvontaa kuuden järjestön yhteisvoimin

Kuusi merkittävintä eläkeläisjärjestöä, Senioriliitto mukaan lukien, perustivat 20.6.2006 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n. Sen tehtävänä on tehostaa yhteistoimintaa edunvalvonta-asioissa. Löydät EETUn kannanotot osoitteessa www.eetury.fi.

Lisäksi liitto on mukana ESUn jäsenenä vaikuttamassa myös EU:n tasolla.